Сценарій позакласного заходу з правил дорожнього руху

 Позакласний захід з правил дорожнього руху для учнів 7-9 класів

Тема:  «Правила дорожнього руху знаєш – то ж здоров’я зберігаєш».
Мета: поглибити знання учнів з правил дорожнього руху; продовжити формування уяви школярів про безпеку дорожнього руху під час пересування по вулицям та дорогам; закріпити навички виконання основних правил руху з метою попередження дитячого травматизму.
Форма проведення:  тематична вікторина з елементами практичної дискусії.
Хід заходу
І.  Вступна частина.
1. Показ відеороликів, фрагментів новин про ДТП.
Кожного дня ми спостерігаємо за новинами і бачимо чим вони насичені.
Актуально: (статистичні дані)
§        За статистикою, приблизно три чверті всіх ДТП з участю дітей відбуваються як результат їх непродуманих дій. Найчастіше трапляються:
1.     Перехід через дорогу в недозволеному місці – 35 – 40 %.
2.     Несподіваний вихід із-за транспорту, що стоїть або рухається – 25 – 30%.
3.     Недотримання сигналів світлофора – 10 – 15%
4.     Гра на дорозі або рух по ній при наявності тротуару – 5 – 10%.
А  чи знаєте  ви, який  вид  транспорту найнебезпечніший?
Плакат на дошці:  на  1 млн. . людей  відбувається  нещасних  випадків:
на  залізниці – 0.05 , на приватному  транспорту – 0.6 ,
на літаках – 1,0 ; на автомобільному транспорті  – 9,0. 
Розповідь  вчителя з демонстрацією слайдів
   •У січні 1683 року Петро Ι  видав указ про введення Правил дорожнього руху.  Ці правила вказували на те, де можна було їздити, де зупинятися кінним екіпажем.  З часом вони змінювалися, доповнювалися. А ось у 1891 році в нашій країні з’явився перший автомобіль.
• перші водійські права у Росії були видані візнику Івану Іванову у 1784 році.
•  світлофор з’явився раніше автомобіля на 30 років. Це було у 1868 році у центрі Лондону  поліцейський змінював червоне світло  ліхтаря на зелене, регулюючи дорожній рух  на вулицях міста.
• перший у світу автопробіг здійснили восени 1888 року на автомашині Карл Бена.
• на таксі можна було проїхатися понад 3000 років потому. Давні єгиптяни  користувалися колісницями, де замість лічильника були пісочні годинники.
• Незвичайна дорога була зроблена в скелі на березі Дунаю солдатами імператора Трояна, її так і назвали «Троянова дорога».
• правилам дорожнього руху у нашій країні  понад 200 років.

Щоб краще пригадати та систематизувати наші знання правил дорожнього руху ми з вами проведемо вікторину і допоможуть мені у цьому мої помічники, яких хочу вам представити на шиш ведучих: (представлення ведучиз).
Вікторину проведемо у вигляді змагань двох команд, які ми зараз утворимо. Кожна з команд обирає собі назву та капітана.
                   Захід починається словами ведучих: 
Ведучий №1.
Ми з вами щодня, перебуваємо в ролі учасника дорожнього руху. Переходимо дорогу – ми пішоходи, рухаємося  транспортом – пасажири, а якщо маємо власний транспорт, то час від часу стаємо водіями. Для виконання цих ролей ми повинні знати правила дорожнього руху, та засоби його регулювання.
Ведучий №2
Порушуючи правила дорожнього руху, ми наражаємо себе на смертельну небезпеку. Тож, щоб не сталося лиха ми повинні знати елементарні правила дорожнього руху, основні засоби його регулювання, вміти правильно переходити через дорогу та переводити своїх менших братів та сестер, розрізняти типи дорожніх знаків, щоб завчасно скористатися інформацією для своїх подальших дій.
Отож, тема сьогоднішнього заходу, як ви вже здогадались, «Правила дорожнього руху знаєш – то ж здоров’я зберігаєш».
Ведучий №1
Головна наша мета - систематизувати та повторити матеріал з теми Правил дорожнього руху. Але щоб це було водночас цікаво та відклалося приємним спогадом у пам’яті, формою нашого заходу буде тематична вікторина.
Ведучий №2
Усі мають пам’ятати,
Що на дорозі не варто жартувати.
У грі повторимо ми правила дорожні
І будемо завжди всі обережні.
Ведучий №1
Але перед початком вікторини прослухаємо доволі сумну статистику по дорожньо-транспортним пригодам в України та взагалі усьому світі.
Ведучий №2
За даними ООН дорожні аварії є у всьому світі другою причиною смерті серед молодих людей у віці 5-29 років і третьою причиною смерті людей у віці 30-44 років. В автопригодах щорічно гине приблизно 1,2 мільйони осіб, ще 50 мільйонів людей одержують травми або стають інвалідами.
Кожні 16 хвилин в Україні відбувається ДТП, а кожні дві години гине людина. В середньому за добу в ДТП гине 14 і отримує травми різного ступеню тяжкості понад 100 осіб. В Україні відносна кількість загиблих в ДТП в 4-10 разів більша, ніж в країнах Євросоюзу, США.
Ведучий №1
У першій половині 1990-х щорічний показник жертв був у рамках 7,5-8,5 тис. чоловік. З 1996 року намітилася тенденція до зменшення кількості загиблих до 5-5,5 тис осіб. На початку століття у зв´язку зі збільшенням автомобілізації і не завжди високим професійним рівнем водіїв розпочалося зростання ДТП і загиблих. Піком став 2007 рік - 9,5 тисяч загиблих і 78,5 тисяч поранених.
Ведучий №2
Дослідження свідчать, що залежно від ролі в дорожньому русі потерпілі від порушень поділяються таким чином: водії – 25,4%, пасажири – 31,3%, пішоходи – 40,4%, велосипедисти – 1,9%, інші особи – 1,0%. Найбільш уразливою групою потерпілих є пішоходи, адже вони найбільш чисельні учасники дорожнього руху.
Ведучий №1
Майже 60% жертв - результат ДТП на заміських дорогах і 40% - у населених пунктах. За кількістю жертв ДТП Україна займає 5 місце в Європі після Росії, Італії, Франції та Німеччини.
За останні 20 років в Україні на дорогах загинули 137 тисяч людей. Ще близько мільйона були травмовані.
І це не просто цифри. Це численні зруйновані плани та цілі. Це зруйновані сім’ї. Зруйновані долі. Зруйновані життя. Зруйновані цілком і повністю…
Тому, щоб зберегти своє життя, життя близьких, життя оточуючих, всі ми маємо хоча б знати та дотримуватись правил дорожнього руху. І маємо надію, що наша вікторина вам в цьому допоможе.
Ведучий №2
Перш за все, представимо наше вельмишановне журі. Право оцінювати наші команди надамо нашим гостям.    
                     ( представлення членів журі вчителем).
Ведучий №1
Отож, коли всі готові, розпочнемо.
Ведучий №2
Конкурс №1
«Розминка - Мозковий штурм»
Кожній команді по черзі пропонується 10 запитань, які передбачають коротку відповідь. Члени команди повинні відповідати досить швидко, оскільки часу на роздуми немає. Відповідає той, хто знає відповідь.
Оцінка конкурсу: за кожну вірну відповідь 1 бал. Максимальна кількість балів 10.

Ведучий №1
І команда.
1. Частина дороги, призначена для руху пішоходів через проїжджу частину… (пішохідний перехід).
2. Особа, яка керує транспортним засобом…(водій).
3. Написи та лінії на проїжджій частині…(дорожня розмітка).
4. Пристрій для регулювання руху в різних напрямках… (світлофор).
5. Дорожня розмітка може бути двох видів, а саме: горизонтальна та…(вертикальна).
6. Для введення обмежень в русі застосовують …(заборонні дорожні знаки).
7. Пішохідний світлофор, на відміну від звичайного, має тільки …(два сигнали червоний та зелений).
8. Загальною ознакою попереджувальних дорожніх знаків є …(трикутник з червоною облямівкою та білим фоном).
9. Працівник поліції, який регулює дорожній рух…(регулювальник).
10. Транспорт, який стоїть обходити тільки…(позаду).

Ведучий №2
ІІ команда.
1. Нормативний документ, який встановлює порядок дорожнього руху на всій території України…(правила дорожнього руху).
2. Учасниками дорожнього руху є: водій, пішохід та…(пасажир).
3. Чорні та білі лінії та смуги, нанесені на стовпи та огорожі …(вертикальна дорожня розмітка).
4. Світлофор з символами людини…(пішохідний світлофор).
5. Інформують про розміщення об’єктів сервісу…(знаки сервісу).
6. Звичайний світлофор має три сигнали, а саме: червоний…(жовтий та зелений).
7. Дорожня розмітка може бути двох видів, а саме вертикальна та …(горизонтальна).
8. Загальною ознакою заборонних знаків є…(коло з червоною облямівкою та білим фоном).
9. За розташуванням розрізняють два види світлофорів, а саме: горизонтальні та …(вертикальні).
10. Особа, яка перебуває у транспорті, проте, не керує ним…(пасажир).

Ведучий №1
Конкурс №2
«Виправ помилки»

Кожній команді по черзі пропонують речення з помилками. Помилки треба знайти та виправити. Якщо команда не відповідає, то шанс відповісти отримує друга команда.
Якщо помилку тільки знайшли – 0,5 балів, помилку виправили – 1,0 балів.

Текст
1. Учасниками дорожнього руху є: автомобіль, пасажир та водій.   (Пішохід )
2. Пішохід – людина, яка використовує транспортний засіб і знаходиться у ньому, але не причетна до керування ним. (Пасажир)
3. Горизонтальна розмітка наноситься на стовпи та огорожі, а вертикальна – на дорогу та бордюри. (Навпаки).
4. Заборонні знаки мають загальну ознаку – трикутник з червоною смугою та білим чи жовтим фоном всередині. (Круг)
5. Пішохідні світлофори мають три сигнали з силуетом людини, а саме: червоний, жовтий та зелений. (Два сигнали, жовтий відсутній)
6. Інформаційно – вказівні знаки мають загальну ознаку – круг з червоною смугою та білим фоном всередині. (Заборонні) .
7. Щоб перевозити людей у кузові автокрана необхідне посвідчення водія категорії «С». (Не можна перевозити людей у кузові автокрана)
8. Транспортний засіб, що стоїть необхідно обійти спереду, переконавшись, що водій не починає рух. (Транспортний засіб необхідно обходити позаду).
9. Заборонні знаки інформують учасників дорожнього руху про розташування об’єктів обслуговування. (Знаки сервісу).
10. Розрізняють три види дорожньої розмітки: горизонтальна, вертикальна, пішохідна. (Два види дорожньої розмітки, пішохідна – це вид горизонтальної розмітки).

Ведучий №2 
Конкурс №3
«Крокодил»
Командам обрати по одному представнику для участі. Представнику від команди дають список понять та термінів по темі. Завдання – без жодного слова, за допомогою рухів, міміки і жестів показати своїй команді дані слова. Дається 1 хвилина. Кожна правильна відповідь – 1 бал.

Команда 1
- Водій
- Зебра
- Велосипедист
- Світлофор
- Пішоход
- Регулювальник
- Шлагбаум

Команда 2
- Перехрестя
- Підземний перехід
- Свисток
- Дорожній знак
- ДТП ( аварія)
- Мотоцикл
- Пасажир

Ведучий №1

Конкурс №4    «Збери знак»

Капітани кожної команди по черзі  обирають конверти з завданнями. На виконання завдання пропонується 1 хвилина. Якщо команда виконала завдання раніше -  піднімають руку. (Відновити знаки)
За вірно виконане завдання 2 бали. Максимальна кількість балів – 4 .

А поки наші команди виконують завдання ми з глядачами проведемо жартівливу вікторину:
(проводить вчитель)
Питання бліц вікторини для уболівальників:
1.  Яка машина може їхати без двигуна внутрішнього згоряння? (Іграшкова)
2.  З якої сторони треба обходити машину, пішоходу? (Зліва)
3.  Що потрібно зробити перед виїздом на велосипеді? (Перевірити сигнал, гальма)
4.  Шофер веде машину. Попереду нього дві птиці — гуска і качка. Що треба давити? (Треба давити на гальма)

Ведучий №2    
Конкурс № 5     Конкурс капітанів.  «Хто такий? Що таке?»

Грає капітан команди. За одну хвилину гравець повинен пояснити якомога більше слів, які йому будуть пропонувати.
Оцінювання: 1 бал за вірне пояснення. Максимальна кількість балів – кількість вірних пояснень за одну хвилину.

По 8 понять по черзі: 
1. Пішохід. (Учасник дорожнього руху поза транспортним засобом).
2. Водій. (Учасник дорожнього руху, який керує транспортним засобом).
3. Дорожня розмітка. (Зображення на дорозі, бордюрі чи дорожніх спорудах).
4. Пасажир. (Учасник дорожнього руху, який знаходиться у транспортному засобі, але не причетний до керування ним).
5. Дорожній знак. (Інформація для учасників дорожнього руху).
6. «Зебра» на дорозі. (Горизонтальна дорожня розмітка).
7. Заборонний знак. (Запроваджує чи скасовує обмеження в русі).
8. Світлофор. (Пристрій для регулювання дорожнього руху).
9. Таблички до дорожніх знаків. (Уточнюють чи обмежують дію знаку).
10. Правила дорожнього руху. (Нормативний документ, що встановлює порядок дорожнього руху на певній території).
11. Пішохідний світлофор. (Пристрій, що регулює рух пішоходів).
12. Регулювальник. (Працівник ДАІ, що регулює рух на дорозі, з посвідченням та відповідною екіпіровкою).
13. Учасники дорожнього руху. (Водій, пасажир, пішохід).
14. Сигнали світлофора. (Зелений, жовтий, червоний).
15. Попереджувальний дорожній знак. (Попередження про небезпечну ділянку дороги).
16. Дорожньо-транспортна пригода. (подія, що сталася під час руху транспортного засобу, внаслідок якої загинули або поранені люди чи завдані матеріальні збитки.

Ведучий №1
Конкурс №6     «Весна на поріг – готуй велосипед для доріг»
До приміщення завозиться велосипед на якому відсутній дзвінок, опущена цепка, відсутні світлоповертачі, фара чи ліхтар і т.д. 
За одну хвилину команди повинні відповісти на запитання :
       Яких правил не дотримано господарем цього велосипеда?
       Скільки можна перевозити пасажирів на цьому велосипеді?
       Коли не можна використовувати даний транспортний засіб?

Ведучий №2
Конкурс №      «Швидка допомога»

         Команди визначають по одному учаснику.  Людина умовно потерпіла у ДТП та терміново потребує домедичної допомоги. В результаті отриманих травм відбувається втрата крові. Командам необхідно накласти пов’язку на голову. Переможець визначається за якістю надання допомоги та швидкістю.

Ведучий №2
                                        (Підведення підсумків)
Допоки журі порахує загальну кількість балів, прослухаємо невелику, але дуже важливу пам’ятку з правил дорожнього руху.

(Пам’ятку зачитують  По черзі.)

1. Ходити по тротуарах і пішохідних доріжках, дотримуючись правої сторони.
2.Узбіччям ходити тільки тоді, коли немає іншого безпечнішого шляху. При цьому йти тільки назустріч руху транспорту і в світлу пору доби.
3. Перед тим, як починати перехід через дорогу, вулицю треба зупинитись і приготуватися до переходу, поглянути на обидві сторонни ( спочатку на ліву, потім на праву) і лише тоді починати рух.
4. Перетинати проїжджу частину по назначених пішохідних переходах. Суворо виконувати сигнали світлофора і регулювальника.
5. При відсутності в зоні видимості переходу чи перехрестя переходити дорогу, вулицю, залізничний переїзд треба під прямим кутом до краю проїжджої частини на ділянці, яка вона добре проглядається.
6. Іти, а не бігти через дорогу.
7. Допомагати в переході вулиці тому, хто цього потребує (незрячим, людям похилого віку, малюкам).
8. Стримувати тих дітей, які своєю недисциплінованою поведінкою створюють аварійні ситуації на дорогах.
9. Бути вихованим, культурним. Виконувати усі обов’язки пасажира.
10. Дотримуйся правил їзди на велосипеді.
11. У разі дорожньо-транспортної пригоди надавати можливу допомогу потерпілим і перебувати на місці до прибуття працівників поліції.

Ведучий №1
        І на завершення хотілося б показати вам декілька коротких відео (профілактичний мультфільм про ПДР).
1.     Яскравий приклад того, що може спричинити порушення правил з боку пішохода, водія.
2.     Не варто втрачати увагу на дорозі. Якщо не порушуєте ви, це може зробити хтось інший…
        Раджу вам переглянути художній короткометражний фільм «Павук», де добре показано, як і пасажир може стати причиною ДТП. І взагалі зачеплена тема необдуманих дій, жартів, які так полюбляють школярі.(можна переглянути частину, а частину учні переглянуть самостійно)

Ведучий №2
        Але повернимось до нашого змагання. Всіх вас цікавить кінцевий результат. Нам дуже хотілось б сказати, що перемогла дружба, бо ви всі були на висоті. Але існує наука цифр – математика. Саме знання цієї науки допомогли нашому журі визначити переможця. Тож надамо їм слово.

                                               (Оголошення результатів журі)
Ведучий №1
         Ну що ж закінчилася наша вікторина. Хочемо сказати велике дякую всім, хто приймав в ній участь. Ви молодці. Ви показали досить глибокі знання з правил дорожнього руху. Гадаю, що всі ці теоретичні знання ви зможете використати на практиці, у повсякденному житті. Дякуємо за увагу та співпрацю.


Немає коментарів:

Дописати коментар